Tämän demon aiheena oli piirustus ja grafiikan laattojen
työstämisen. Aivan ensimmäisenä saimme testailla, millaista jälkeä saa aikaan erilaisilla
lyijykynillä ja hiilillä. Olen piirtänyt melko paljon, joten muistui heti
mieleen, mitä erilaiset merkinnät lyijykynissä tarkoittavat. B tarkoittaa
lyijykynän pehmeysastetta ja H tarkoittaa kovuusastetta. Mitä suurempi numero
lyijykynässä on H:n tai B:n edessä, sitä kovempi tai pehmeämpi se on. Näin ollen
pehmeämmillä kynillä saa aikaan tummempaa jälkeä kuin kovemmilla kynillä. Saimme myös testattavaksemme erivärisiä papereita.
Näiden testikappaleiden jälkeen siirryimme ihmisen piirtämiseen.
Ensimmäinen reaktioni aiheesta oli suoranainen kauhu. Olen aina kokenut
ihmisten piirtämisen hyvin epämiellyttävänä ja haastavana. Jostain syystä
piirtämäni ihmiset aina vääristyvät ja ne muistuttavat enemmänkin
avaruusolioita kuin ihmisiä. Olen pienestä pitäen keskittynyt enemmänkin
luonnon, eläinten ja maisemien piirtämiseen. Koen, että olen niissä
lahjakkaampi ja nautin luonnon kuvaamisesta taiteen avulla. Otin tämän kuviksen
tunnin kuitenkin haasteena ja yritin ajatella sitä nimenomaan positiivisena
haasteena. Pohdin myös, että minun täytyy hyväksyä myös epäonnistuminen ja se,
että kaikessa ei voi olla niin hyvä. Näin tulisi opettaa myös koulussa
oppilaille. Oppilailla ei saisi olla paineita luoda taidetta, sillä kaikenlainen
taide on kaunista omalla tavallaan. Koen myös, että oppilaiden pitäisi esitellä
omia töitään enemmän muulle luokalle ja samalla kertoa omasta työskentelyprosessistaan.
Tämän avulla oppilaat eivät ehkä enää miettisi sitä, kuinka kaunis työ on
esteettisesti, vaan sitä, mitä tunteita työn tekeminen on heissä herättänyt.
Omina kouluaikoinani töitä ei koskaan esitelty luokalle ja ainakin minä olin
hyvin itsekriittinen töiden suhteen. Nyt tällä yliopiston kuvaamataidon
kurssilla olen ymmärtänyt, että on ihan hauskaa esitellä töitä muille, vaikka
työ ei olisikaan se kaikista onnistunein. Tällöin voi jakaa hauskoja tarinoita
siitä, millaisia tuntemuksia itse prosessi on aiheuttanut.
Nyt siirryn takaisin itse kuvaamataidon tuntiin! Ennen
itse toimintaa, pohdittiin kuitenkin hieman teoriaa ihmisen piirtämisestä.
Muisteltiin sitä, että ihmisen pään täytyy olla 1/8 osa vartalosta ja käsien
tulee ulottua puoleen reiteen kun ne roikkuvat vapaana ja niin edelleen.
Tarkoituksena oli piirtää croquis –piirustus, eli nopea piirustus elävästä
mallista ja yleensä niitä tehdään useita peräkkäin. Näin ollen valittiin
vapaaehtoisia malleja ja he saivat päättää asennon, jossa oleskelivat 8
minuuttia ja samalla muut piirsivät heidät. Tässä on huomattavissa lahjakkuuteni
ihmisten piirtämisen suhteen.
Kuten kuvistakin huomaa, jotkut asennot olivat hyvin haastavia. Oli silti yllättävän hauskaa tällainen nopea tuherrus. Näiden töiden jälkeen siirryimme muotokuvan piirtämiseen kaverista. Tässäkin oli tarkoituksena piirtää suhteellisen nopeasti. Tämäkin oli haastavaa, mutta melko hauskaa. Tässä onkin minun aikaansaannokseni
Tässä alhaalla myös opiskelija kollegani taideteos minusta. Ihan tunnistettava, eikös?
Tunnin lopuksi meillä jäi aikaa aloittaa grafiikka laattojen
suunnittelu ja työstäminen. Hetken mietittyäni, päätin ottaa aiheekseni
perhosen. En kerinnyt ihan loppuun asti tässä työskentelyssä, mutta onneksi
meillä oli seuraavalla viikolla aikaa jatkaa työskentelyä. Eli seuraava postaus
sisältääkin enemmän grafiikka laattojen työstämisestä. Tässä silti vielä kuvaa aloittamastani työstä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti