tiistai 12. huhtikuuta 2016

Animaatio (POM10CC ja POM1YKU)

Tähän postaukseen minulla ei valitettavasti ole yhtään kuvaa, mutta ehkä maailma ei siihen kaadu. Lähdimme työstämään animaatiota POM10CC – kurssilla. Animaatio liittyy hyvin kuvataiteeseen, joten jaan täällä blogissanikin kokemuksia animaation tekemisestä ja sen soveltuvuudesta koulumaailmaan. Animaatiotyöpajassa tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa puolen minuutin mittainen animaatio, hyödyntäen esimerkiksi legoja. Animaatiosta tehtiin esteettisesti kauniimpi suunnittelemalla alusta ja tausta hahmoille. Animaatiota oli hyvä lähteä työstämään kahdella erilaisella sovelluksella, Imotionilla ja Imoviella.

Ennen itse animaatioiden tekemistä, kävimme hieman läpi tärkeitä asioita, joita tulee ottaa huomioon animaatiota kuvattaessa. Animaatio kuvataan ottamalla todella monta peräkkäistä kuvaa, jossa kuvattavaa kohdetta liikutetaan. Hahmoa liikuttaessa tulee ottaa huomioon se, että liikkeiden tulee olla todella hitaita, jotta animaatiosta tulee onnistunut. Samoin täytyy muistaa, että kameran on tuettuna. Tämän avulla vältetään epätarkat ja tärähtäneet kuvat.
Opettajamme oli myös löytänyt www.cracked.com nettisivuilta hyviä esimerkkejä kuvaamisen tehokeinoista, joita voisimme mahdollisesti hyödyntää animaatiota kuvatessamme. Kirjoitin näistä tehokeinoista ylös mielestäni keskeisimpiä ja tässäpä niitä olisi.

-       Kuvakulman merkitys
·         Ylhäältäpäin kuvattaessa hahmo näyttää pieneltä ja heikolta
·         Alhaaltapäin kuvattaessa hahmo näyttää isolta, vahvalta ja sankarilliselta
·         Silmätasolta kuvattaessa hahmo näyttää yllättäenkin normaalilta
-       Zoomaus

-       Hidastus

-       Nopeutus

-       Kuvakoot (Yleiskuva, lähikuva tms.)

-       Äänitehosteet

-       Liikkeen suunta
·         Yleisesti niin sanotut hyvikset liikkuvat vasemmalta oikealle ja niin sanotut pahikset liikkuvat oikealta vasemmalle. Ajatellaan myös, että liike vasemmalta oikealle tarkoittaa seikkailuun lähtemistä.
-       Väri
·         Esimerkiksi seepianvärillä saadaan aikaiseksi vanhanaikainen tunnelma, esimerkiksi takaumia kuvattaessa.

Meidät jaettiin neljän hengen ryhmiin, joissa aloimme suunnitella animaatiotamme. Haimme inspiraatiota legoista ja rakensimme itsellemme lavasteet ja valitsimme sopivat hahmot. Tämän jälkeen mietimme animaatiolle juonen ja samalla pohdimme haluammeko käyttää joitakin kuvaamisen tehokeinoja. Valitsimme ryhmäni kanssa aiheeksi merirosvotarinan ja käytimme tehokeinoina esimerkiksi äänitehosteita, musiikkia ja liikkeen suuntaa. Itse asiassa liikkeen suunta tuli animaatioomme oikein huomaamattamme. Esimerkiksi animaatiossamme pahat merirosvot lähtevät pois kuvasta liikkuen oikealta vasemmalle ja emme olleet suunnitelleet tätä tietoisesti. Varmaan liikkeen suunta tuli jostain alitajunnasta, kun on nähnyt paljon elokuvia, mainoksia ja kuvia, jossa noudatetaan samaa periaatetta liittyen liikkeen suuntaan.


Animaation työstäminen voisi soveltua alakouluun mainiosti. Uuden opetussuunnitelman mukaan tieto ja viestintäteknologian käyttämistä täytyy lisätä koulussa. Tällainen työskentely voisi olla mielekäs tapa lisätä TVT:n käyttöä koulussa. Animaatiota tehdessä voi hyödyntää myöskin hyvinkin paljon kuvataidetta. Koulussa oppilaat voisivat esimerkiksi itse muovailla muovailuvahasta animaation hahmot ja piirtää/maalata hahmoille jonkinlaisen taustan ja alustan.  Näin ollen ei tarvitsisi lisätä pelkkää teknologiaa, vaan voitaisiin yhdistellä perinteistä kuvataidetta eli käsillä tekemistä ja teknologiaa. Myös se, että hahmoista kuvataan animaatio, voi nostaa oppilaiden motivaatiota tehdä hahmoista hienompia. Näin ollen olen sitä mieltä, että animaatiota kannattaisi hyödyntää koulumaailmassa ja esimerkiksi kuvaamataidon tunnilla. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti