Tähän postaukseen minulla ei valitettavasti ole yhtään kuvaa,
mutta ehkä maailma ei siihen kaadu. Lähdimme työstämään animaatiota POM10CC –
kurssilla. Animaatio liittyy hyvin kuvataiteeseen, joten jaan täällä
blogissanikin kokemuksia animaation tekemisestä ja sen soveltuvuudesta
koulumaailmaan. Animaatiotyöpajassa tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa
puolen minuutin mittainen animaatio, hyödyntäen esimerkiksi legoja.
Animaatiosta tehtiin esteettisesti kauniimpi suunnittelemalla alusta ja tausta
hahmoille. Animaatiota oli hyvä lähteä työstämään kahdella erilaisella
sovelluksella, Imotionilla ja Imoviella.
Ennen itse animaatioiden tekemistä, kävimme hieman läpi tärkeitä
asioita, joita tulee ottaa huomioon animaatiota kuvattaessa. Animaatio kuvataan
ottamalla todella monta peräkkäistä kuvaa, jossa kuvattavaa kohdetta
liikutetaan. Hahmoa liikuttaessa tulee ottaa huomioon se, että liikkeiden tulee
olla todella hitaita, jotta animaatiosta tulee onnistunut. Samoin täytyy
muistaa, että kameran on tuettuna. Tämän avulla vältetään epätarkat ja
tärähtäneet kuvat.
Opettajamme oli myös löytänyt www.cracked.com nettisivuilta hyviä
esimerkkejä kuvaamisen tehokeinoista, joita voisimme mahdollisesti hyödyntää
animaatiota kuvatessamme. Kirjoitin näistä tehokeinoista ylös mielestäni
keskeisimpiä ja tässäpä niitä olisi.
- Kuvakulman
merkitys
·
Ylhäältäpäin kuvattaessa hahmo näyttää
pieneltä ja heikolta
·
Alhaaltapäin kuvattaessa hahmo näyttää
isolta, vahvalta ja sankarilliselta
·
Silmätasolta kuvattaessa hahmo näyttää
yllättäenkin normaalilta
- Zoomaus
- Hidastus
- Nopeutus
- Kuvakoot
(Yleiskuva, lähikuva tms.)
- Äänitehosteet
- Liikkeen
suunta
·
Yleisesti niin sanotut hyvikset liikkuvat
vasemmalta oikealle ja niin sanotut pahikset liikkuvat oikealta vasemmalle. Ajatellaan
myös, että liike vasemmalta oikealle tarkoittaa seikkailuun lähtemistä.
- Väri
·
Esimerkiksi seepianvärillä saadaan aikaiseksi
vanhanaikainen tunnelma, esimerkiksi takaumia kuvattaessa.
Meidät jaettiin neljän hengen ryhmiin, joissa aloimme suunnitella
animaatiotamme. Haimme inspiraatiota legoista ja rakensimme itsellemme
lavasteet ja valitsimme sopivat hahmot. Tämän jälkeen mietimme animaatiolle
juonen ja samalla pohdimme haluammeko käyttää joitakin kuvaamisen tehokeinoja.
Valitsimme ryhmäni kanssa aiheeksi merirosvotarinan ja käytimme tehokeinoina
esimerkiksi äänitehosteita, musiikkia ja liikkeen suuntaa. Itse asiassa
liikkeen suunta tuli animaatioomme oikein huomaamattamme. Esimerkiksi animaatiossamme
pahat merirosvot lähtevät pois kuvasta liikkuen oikealta vasemmalle ja emme
olleet suunnitelleet tätä tietoisesti. Varmaan liikkeen suunta tuli jostain
alitajunnasta, kun on nähnyt paljon elokuvia, mainoksia ja kuvia, jossa
noudatetaan samaa periaatetta liittyen liikkeen suuntaan.
Animaation työstäminen voisi soveltua alakouluun
mainiosti. Uuden opetussuunnitelman mukaan tieto ja viestintäteknologian
käyttämistä täytyy lisätä koulussa. Tällainen työskentely voisi olla mielekäs
tapa lisätä TVT:n käyttöä koulussa. Animaatiota tehdessä voi hyödyntää myöskin hyvinkin
paljon kuvataidetta. Koulussa oppilaat voisivat esimerkiksi itse muovailla
muovailuvahasta animaation hahmot ja piirtää/maalata hahmoille jonkinlaisen
taustan ja alustan. Näin ollen ei
tarvitsisi lisätä pelkkää teknologiaa, vaan voitaisiin yhdistellä perinteistä
kuvataidetta eli käsillä tekemistä ja teknologiaa. Myös se, että hahmoista
kuvataan animaatio, voi nostaa oppilaiden motivaatiota tehdä hahmoista
hienompia. Näin ollen olen sitä mieltä, että animaatiota kannattaisi hyödyntää
koulumaailmassa ja esimerkiksi kuvaamataidon tunnilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti