Tällä kertaa olisi luvassa enemmän pohdintaa, sillä tällä
demollakin pohdimme suuren osan ajasta. Loppu tunnista myös suunnittelimme
omanlaisemme kuvaamataidon työn ja yksi niistä toteutettiinkin käytännössä.
Puhuimme demolla
paljon luovasta itseilmaisusta. Puhuimme esimerkiksi siitä, onko sopivaa antaa
oppilaan piirtää aseita kuvataiteen työhönsä. Tästä syntyi paljon keskustelua
ja hyviä pointteja. Itse en henkilökohtaisesti tiedä, mitä mieltä asiasta
olisin. Toisaalta, miksi kieltää lasta piirtämästä aseellisia ihmisiä, jos hän
innostuu siitä? Pitäisikö lapsi pakottaa tekemään työ sellaisesta aiheesta,
joka ei välttämättä häntä kiinnosta? En usko, että aseiden piirtäminen on niin vakava
asia. Toki jos oppilas ei tee töihinsä yhtään mitään muuta kuin aseita, voisi
häntä kyllä kehottaa tekemään jotain muutakin. En silti usko, että aseiden
piirtämisestä pitäisi välttämättä aina huolestua.
Toinen hyvä keskustelun aihe oli se, että pitäisikö
oppilaiden omille ideoille antaa enemmän tilaa kuvataide tunnilla. Mielestäni
pitäisi ehdottomasti. Jos oppilaat saisivat kehitellä joskus itse jonkin työn,
nostaisi se varmaan myös motivaatiota. Olen miettinyt myös sitä, miksi
kaikkien kuvaamataidon tunnilla tehtyjen töiden pitäisi olla samanlaisia ja
samasta aiheesta. Puhuimme aiheesta itse asiassa myös eräällä alakoululla erään
opettajan kanssa. Hänen näkemyksensä oli, että kuvataiteen tunneilla olisi hyvä
olla erilaisia pisteitä, joista oppilas saisi valita mieleisensä. Tämä opettaja
kuitenkin sanoi myös, että tällainen toiminta vaatisi ehkä myös muita kollegoja
apuun. Mielestäni tällainen toiminta voisi olla hyvin hedelmällistä, sillä
oppilas voisi valita juuri sen mieleisimmän työn ja motivaatio työtä kohtaan
kasvaisi. Vierastan myös ehkä hieman näkemystä, jossa oppilaiden täytyy tehdä
juuri samanlainen työ opettajan tekemästä mallista. Tällöin oppilaan oma
mielikuvitus ei kasva ja hän vain ottaa mallia opettajan tekemästä työstä.
Ehdottomasti oppilailla pitäisi olla enemmän mahdollisuuksia toteuttaa itseään kuvataiteen
tunneilla.
Puhuimme myös esimerkiksi visuaalisesta kulttuurista ja
siitä, mitä taide opettaa ja, miltä maailma näyttäisi ilman taidetta. Aina ei
tulekaan ajatelleeksi, kuinka paljon taidetta on joka puolella. Maailma olisi
varmasti paljon karumpi paikka ilman minkäänlaista taidetta. Taiteen avulla
voidaan myös ottaa kantaa moniin asioihin, esimerkiksi poliittisiin päätöksiin.
Yhdeksi puheenaiheeksi nousi myös se, täytyykö
kuvaamataidon opettajan olla lahjakas kuvataiteellisesti. Mielestäni kuvaamataidon
opettajan ei tarvitse itse olla niinkään erikoisen lahjakas, vaikka
taiteellisuus on aina plussaa. Toki kuvataiteen opettajan täytyy silti osata
kaikki perusasiat kuvataiteeseen liittyen, että hän pystyy opettamaan sitä. Koen
silti, että tärkeintä on opettajan asenne kuvataidetta kohtaan ja se, miten
kuvataiteen opettaja kannustaa oppilaitaan.
Demon lopussa saimme vielä ryhmittäin puoli tuntia aikaa
suunnitella kuvataiteen tehtävän. Näistä tehtävistä valittaisiin sitten yksi,
joka toteutetaan ryhmämme kanssa. Opettaja kehotti meitä kehittelemään jotain
erilaista ja erikoista. Noh siinä hetken ryhmän kanssa mietittyämme saimme
idean, että aletaan vääntää rautalangasta maisemaa ja lisätään siihen väriä
vahaväreillä. Ideamme oli ainakin erikoinen ja hauska. Yllätykseksemme tämä
meidän työ äänestettiinkin toteutettavaksi.
Olen kyllä ihan tyytyväinen tähän työhön. Parasta ja hauskinta kuitenkin tässä työssä
oli sen toteuttaminen yhteistyössä kollegoiden kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti