Aloitin sillä, että muokkasin kuvani mustavalkoiseksi ja
tämän jälkeen aloin lisäämään siihen värejä.
Tämän jälkeen sain sellaisen vision, että lisään kuvan
Pepsi Max -pulloon veden sijasta ”Pepsiä”. Käytin siinä apunani spray -työkalua
ja mustaa väriä.
Yllätyin, kuinka hauskaa tämä työskentely olikaan. Voisin
kuvitella, että tällainen työskentely olisi mieluista myös esimerkiksi alakoulussa.
Olen ennen ollut vahvasti sitä mieltä, että koulussa kuvaamataidon pitäisi olla
sellaista, jossa tehdään konkreettisesti käsin jotain taiteellista, ilman
teknisiä työkaluja. Nyt, kun olen pohtinut asiaa tarkemmin, olen kyllä sitä
mieltä, että kuvaamataidossa voisikin olla enemmän mukana teknologiaa. En nyt
tietenkään tarkoita, että kaikkien kuvaamataidon oppituntien pitäisi teknologisoitua,
mutta kuvaamataidon oppitunteihin saisi mukavaa vaihtelua lisäämällä siihen
esimerkiksi valokuvausta, kuvanmuokkausta, videokuvausta tai animaation
tekemistä. Muistaakseni meillä ei ollut koskaan valokuvausta eikä kuvanmuokkausta
alakoulussa. Valokuvaus tuli maisemiin vasta yläkoulun valinnaisilla
kursseilla. Juuri tällainen työskentely, mitä teimme tämän kuvaamataidon demon
alussa, voisi soveltua todella hyvin alakouluunkin. Otetulla kuvalla ei
niinkään ole väliä, vaan sillä, mitä kaikkea voi keksiä kuvan muokattavaksi.
Tämä juurikin kasvattaisi mielikuvitusta ja oppilaslähtöisyyttä.
Pohdin myös videokuvaamisen soveltuvuutta alakouluun.
Meillä kuvattiin alakoulussa omia elokuvia, joihin suunnittelimme kaiken itse.
Projekti oli melko iso, sillä kirjoitimme juonen tarinamuotoon ensin paperille
ja tämän jälkeen kuvasimme ja vielä muokkasimmekin elokuvat. Kyllä sitä
lapsenakin osasi melko hyvin tehdä elokuvia ja muokata niitä. Tämä elokuvan
tekeminen on kyllä yksi parhaista muistoista alakoulusta. Minulla on nämä
elokuvat vieläkin tallessa ja niille osaa kyllä nauraa vielä näin
jälkeenpäinkin. Haluan kyllä ehdottomasti tulevana opettajana pitää tällaisen
elokuva projektin.
Animaation tekeminen voisi olla myös mielekäs tapa toteuttaa
kuvataidetta. Seuraava postaukseni itse asiassa käsitteleekin animaation
tekemistä, joten voisin siinä kertoa enemmän kokemuksistani ja mietteistäni sen
soveltuvuudesta koulumaailmaan. Olen silti edelleenkin sitä mieltä, että
kuvaamataidossa täytyy olla paljon itse käsintehtyjä maalauksia, piirustuksia ja
niin edelleen.
Näiden mietteiden jälkeen on hyvä siirtyä taas itse
kuvaamataidon demoon. Seuraavaksi saimme ohjeeksemme suunnitella parin kanssa tehtävän,
jonka voisi toteuttaa kuvanmuokkausohjelmalla. Ainoa vaatimus taisi olla, että
siinä täytyi olla kuutta erilaista väriä. Saimme kollegani kanssa idean, että
työssä pitäisi käyttää pelkästään tai suurimmilta osin geometrisiä kuvioita.
Tämä työskentely oli melko hauskaa ja itse työstäkin tuli melko huvittava.
Sekin olisi hienoa, jos koulussa oppilailla olisi
enemmän mahdollisuuksia tuoda omia ideoitaan julki. Tämänkaltaisia juttuja
voisi suunnitella myös koulumaailmassa. Oppilaille voitaisiin antaa vapaankäden
suunnitella esimerkiksi kuvaamataidon tunti ja niitä voitaisiin toteuttaa
käytännössäkin. Tämä voisi lisätä oppilaiden motivaatiotakin työn tekoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti