Suurempana teemana kuvataiteessa oli värioppi. Saimme
tehtäväksemme ensin maalailla vesiväreillä tai puolipeiteväreillä erilaisia sekoitusharjoituksia.
Oli hyvä muistella, mitä värejä sekoittamalla saa aikaiseksi erilaisia värejä.
Opein myös vesiväripaletin värien nimiä, joita ovat: kadmium ja kromi (keltaiset),
karmiini ja sinooperi (punaiset), Ultramariini ja preussi (siniset). Kadmiumin
keltainen on sävyltään kylmempi kuin kromi, jota luonnehditaan lämpimänä
keltaisena. Punaisista karmiini on kylmempi ja sinooperi lämpimämpi sävy.
Sinisistä taas ultramariinia luonnehditaan kylmänä ja hehkuvana, kun taas
preussia lämpimämpänä ja tummana. Värien historiaa on ihan hauska joskus
pohtia, mistä mikäkin väri on saanut alkunsa. Esimerkiksi joitakin punaisen
sävyjä on käytetty jo luolamaalauksissa hyvin kauan aikaa sitten ja Ultramariinin
sinistä on käytetty Egyptin hautamaalauksissa.
Seuraavaksi maalasimme Goethen kolmion, joka on todella hyvä
tapa opiskella värien monipuolista käyttöä. Kolmion kärjissä on nähtävissä
päävärit eli sininen, punainen ja keltainen. Näiden pääväri kolmioiden väliin
jäävät kolmiot osoittavat välivärit (oranssi, vihreä, liila). Kolmiosta voi
helposti nähdä, mitä päävärejä sekoittamalla saadaan, mitäkin väliväriä.
Esimerkiksi, kun sekoittaa sinistä ja keltaista, niin saadaan vihreää. Näitä
välivärejä sekoittamalla saadaan taas aikaiseksi erilaisia harmaan sävyjä. Goethen
kolmiosta näkee myös helposti värien vastavärit. Pääväri eli jokin kolmion
kulmista ja sen vastakkaisella sivulla olevan kolmion väri ovat vastavärejä. Esimerkiksi
kolmion huipulla olevan punaisen vastaväri on kolmion alapuolella olevat sivun
keskimmäisen kolmion väri eli vihreä.
Goethen kolmio voidaan myös jakaa pienempiin osiin, joilla
kaikilla on erilainen merkitys. Näitä erilaisia väriyhdistelmiä käytetään hyödyksi,
jos halutaan saada jonkinlainen tunne värien avulla. Esimerkiksi sininen,
liila ja vihreä muodostavat kolmion, joka vastaa surumielisiä sävyjä.
Kävimme myös teoriassa jälkikuvailmiötä, jonka avulla vastavärit
pystyy tulkitsemaan myös ilman Goethen kolmiota. Tämä tarkoittaa, että valitaan
jokin väri, esimerkiksi punaisen värinen paperilappu ja tuijotetaan sitä
puoliminuuttia intensiivisesti, jonka jälkeen katse siirretään valkoiselle
pinnalle. Näin ollen valkoiselle pinnalla pitäisi näkyä vihreä samanmuotoinen
jälkikuva.
http://www.webexhibits.org/pigments/
http://www.coloria.net/







Ei kommentteja:
Lähetä kommentti