keskiviikko 3. helmikuuta 2016

POM1YKU Kolmiulotteinen työskentely (savi+kipsi)

Heippa! Täällä kirjoittelee ensimmäisen vuoden luokanopettajaopiskelija Jyväskylästä. Opintoihini kuuluu kuvataiteen ydinosa (POM1YKU), johon liittyy muun muassa oppimispäiväkirjan kirjoittaminen omaan blogiin, jokaisen opetuskerran jälkeen.  Eli tästä alkaa ensimmäinen postaus kuvataiteen blogiini!


Ensimmäisen demon aiheena oli kolmiulotteinen työskentely ja käytimme materiaalina savea. Ennen materiaalina on ollut myös kipsi, mutta sen käytöstä on luovuttu kipsistä irtoavan kipsipölyn takia. Heti demon alussa mieleeni muistui alakoulun ja yläkoulun savityöt. Olen aina nauttinut savitöiden teosta, sillä se on jotenkin rauhoittavaa, niin kuin kaikenlainen taide ja sen luominen usein onkin. Demon aluksi kävimme kuitenkin joitakin perustietoja liittyen saveen. Savi on materiaali, jota on helppo muovailla haluamaansa muotoon, erilaisia apuvälineitä käyttäen. Apuvälineinä voi käyttää muun muassa kaulinta, lastaa, rengasrautaa ja dreijaa eli vääntöpyörää. Nämä välineet olivat minulle entuudestaan tuttuja, sillä olen työskennellyt saven parissa koulussa ja muuallakin.


 Saimme demolla päättää itse, mitä haluamme tehdä savesta. Minä päätin tehdä lintua esittävän koriste-esineen levytekniikkaa ja osittain hieman nipistelytekniikkaakin hyödyntäen. Levytekniikassa savesta kaulitaan kaulimella laatta, josta on helppo leikata haluamansa muotoisia ja kokoisia palasia. Täytyy kuitenkin muistaa, että saviesineen täytyy olla tarpeeksi paksu, että se kestää noin tuhat asteisen uunin lämmön. Nipistelytekniikan avulla liitin joitakin osia kiinni savityöhöni, käsitteen nimen mukaisesti nipistelemällä.


Monet muut luokassa olevat tekivät erilaisia kuppeja savesta, hyödyntäen makkaratekniikkaa. Kuppia tai kulhoa tehdessä makkaratekniikka on todella kätevä. Savesta muotoillaan halutun kokoinen ja paksuinen pitkulainen ”makkara” , jonka päät liitetään yhteen ”rinkeliksi”.  Astialle saa korkeutta lisäämässä useita ”rinkeleitä” päällekkäin. Dreija ja lasta on hyviä apuvälineitä ”makkaroiden” tasoittamiseen. Vettä kannattaa myös käyttää saviosien liittämiseen yhteen.


 Saveen on myös helppo tehdä erilaisia koristeita kaivertamalla, kuten esimerkiksi minun työstäni näkee. Kaiverrusten ansiosta savityötä on myös helppo maalata kaiverruksen aiheuttamien urien mukaan, kuhan savityö on ensin paistettu uunissa. Savityöt voidaan myös lasittaa, jonka ansiosta saven pinnan saa kiiltävämmäksi.





Pidin työtäni melko onnistuneena ja omaperäisenä. Jos jotain voisin parantaa niin koristeluita, sillä olisin tarvinnut siihen enemmän aikaa ja työ jäi ehkä hieman keskeneräiseksi koristeluiden suhteen. Sain kuitenkin edes jonkinlaiset koristelut aikaan J. Olisi ollut myös kiva kokeilla makkaratekniikkaa ja savikulhoa. Toisaalta olen kokeillut sitä jo aikaisemminkin, niin sain kokeilla nyt jotain uutta.


Savityöskentely sopii kaikenikäisille ja tulevana opettajana haluan kyllä ehdottomasti, että kuvataiteen tunneilla saadaan tehdä savitöitä. Savi on myös kestävä materiaali (etenkin sitten, kun se on paistettu uunissa), joten se säilyy pitkään hyvänä. Esimerkiksi teimme alakoulun ensimmäisellä luokalla savitaulut, jotka laitettiin ruokalan seinälle ja siellä ne ovat vielä tänäkin päivänä.  Yleisestikin savi on todella hyvä työkalu sekä oppimisen kohde koulussa. Savi on historiallinen taiteen materiaali, jota on käytetty kautta aikojen monenlaisten hyödyllisten käyttötavaroiden valmistamiseen. Saven kanssa työskennellessä on myös pohdittava, kuinka esine kannattaa muotoilla, jotta se olisi mahdollisimman kestävä ja toimiva. Näiden asioiden vuoksi koulussa voi opettaa savityöskentelyn lomassa paljon muitakin asioita oppilaille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti